További HKK fogalmak

Itt összegyűjtöttük neked azokat az egyéb fogalmakat, amelyekkel a lapokon az rpg játék során találkozhatsz. Megtalálod a kiegészítők szabálykönyveiben definiált szabályokat is, zárójelben annak a kiegészítőnek a nevével, amelyikben megjelent.

Anti-blokkolás (Legendák Völgye)

Ez a blokkolás ellentéte, vagyis anti-blokkolás X azt jelenti, hogy ha a lapot sikeresen kijátszottad a kezedből, akkor, ha akarod, X-szel megnő a max. VP-d (20 fölé is mehet így).

Anti-mágia (Esthar Császárság, Rhatt Fénykora)

Ha egy lapra írva azt látod: Anti-mágia: X, ez a következőket jelenti: először is a lapra nem lehet semmilyen reakció varázslattal reagálni (hatással lehet). Ezenkívül, amikor a lapot sikeresen kijátszottad (vagyis minden egyéb kijátszáskori hatása – pl. laphúzás – létrejött), minden játékosnak el kell dobnia X darab általa választott varázslatot. Neked ezeket a Semmibe kell dobnod (az Anti-mágia a használójánál hat a legerősebben), a többi játékosnak a gyűjtőbe. Ha valakinek kevesebb, mint X darab varázslat van a kezében (vagy egyáltalán nincs), akkor csak annyi varázslatot dob el, amennyi van neki, de ilyenkor meg kell mutatnia a kezében levő lapokat. Az Anti-mágia egy kijátszáskor érvényesülő hatás, semmilyen más szerepe nincs.

Avatárok (Chara-din visszatér)

Az istenek manifesztációi, földre küldött hírvivői az avatárok. A HKK-ban minden istennek egy avatárja van. Az avatárok lények, de se nem szörnyek, se nem kalandozók. Tehát olyan lapok hatnak rájuk, amelyek lényekre hatnak, de olyanok nem, amelyek speciálisan szörnyekre vagy kalandozókra vonatkoznak. Egy játékos irányítása alatt összesen egy avatár lehet. Ha egy játékos irányítása alá kerül egy második avatár, akkor az első avatár a gyűjtőbe kerül (látva, hogy újabb hírvivő érkezett, visszatér istenéhez). Ha valaki bármilyen módon másol (Szimulákrum, Zan stb.) egy avatárt, az is ugyanúgy avatárnak számít.

Álomjelző

Ha egy lényre álomjelző kerül, akkor passzívan a gazdája tartalékjába kerül. A lény gazdájának minden előkészítő fázisában le kell vennie a lényről egy álomjelzőt. Amíg van rajta álomjelző, a lény nem aktivizálódik az előkészítő fázisban.

Árnyék (Legendák Völgye)

Ha egy lapon ezt látod „Árnyék: X”, akkor ez azt jelenti, hogy reakcióként elkölthetsz X-et, és ekkor ez a lap visszakerül a kezedbe. Ezt a képességet életmentő hatásként is használhatod, sőt akkor is, ha a lap épp kikerülne a játékból, tehát pl. ha a lényedet leütnék, vagy lelőnék. Egyetlen esetben nem használhatod, nem kényszerített áldozás esetén. Az árnyéknál a büntetés, kárpótlás, izom és egyéb, a lap játékból való kikerülésekor kisülő képességek nem jönnek létre.

Átüt az őrposzton

Akkor mondjuk egy lényről, hogy átütött az őrposzton, ha az ellenséges játékost, vagy annak valamilyen építményét támadja; függetlenül attól, hogy mekkora (esetleg 0) sebzést okoz.

Blokklás (Rhatt Fénykora)

Ha egy ilyen lapot sikeresen kijátszottál a kezedből, akkor az ellenfeled max. lehetséges VP-je X-szel csökken (természetesen 0 alá nem csökkenhet.) Kizárólag kézbôl kijátszáskor jön létre, de a lap idézési költsége lehet 0. Ez a lap kijátszáskori hatása, nem speciális képesség, így akkor is létrejön, ha a kijátszáskori képességek nem. Másoló lapok a blokkolást nem másolják.

Büntetés (Ezüsthajnal, Árnyékhold, Rúvel hegy, Víziók)

Ha egy kártyára az van írva: Büntetés: X ÉP, ez azt jelenti, hogy ha ez az asztalon levő lap valaki varázslatának vagy asztalon (esetleg gyűjtőben) levő lapjának hatása miatt kikerül a játékból (tehát akkor is, ha kézbe vetetik vissza), vagy kikerül tulajdonosa irányítása alól, akkor a varázslat kijátszója ill. a hatást kifejtő lap gazdája X ÉP-t sebződik. A büntetés nem érvényesül akkor, ha egy lényedet harcban megöli egy másik lény, ha feláldozod a lapodat, ill. ha lap létrejöttét megakadályozzák (pl. egy reakciólappal). A sebződés a hatás teljes létrejötte után következik be, tehát ha pl. Deja Vu-vel leszedik egy lényemet, aminek 4 ÉP-s büntetése van, akkor leesik minden lap, elvesznek a VP-k, felkerülünk 20 ÉP-re stb., majd ezután sebződik a varázslat kijátszója 4-et. Olyan lappal is találkozhattok, amire más jellegű büntetés van írva, ennek létrejöttének feltételei ugyanazok. Természetesen az előbbiek alapján megbűnhődhet valaki a saját lényének lelövése miatt is. Ha több forrásból kapsz egyszerre büntetést, azok összeadódnak.

Bűbájra immúnis (Létsíkok)

Ha egy lény bűbájra immúnis, nem lehet célpontja semmilyen bűbájnak, tehát Járványt sem lehet továbbrakni rá, de bűbáj közvetett hatása alól nem mentesül (pl. Éhínség, Influenza).

Célpont

Vannak lapok, amelyek célpont kijelölését kívánják meg. Ilyenkor a lap kijátszójának választania kell egy vagy több megfelelő típusú célpontot. Ha nincs megfelelő célpont, a lapot ki sem lehet játszani! Az összes, „bűbáj [valamire]” típusú lapnál [valamire] típusú célpont szükséges. Passzív és tartalékban levő lapok is lehetnek célpontok. Az olyan lapokat, melyek nem igényelnek célpontot (pl. A fény ideje) bármikor ki lehet játszani, akkor is, ha nincs megadott típusú lap a játékban.

Dermesztés jelző

Amíg egy lapon dermesztés jelző van, a lap semmilyen speciális képessége nem működik, de a lények tudnak ütni (bár nem működik mérgezésük vagy direkt sebző képességük sem). A lény gazdájának minden előkészítő fázisában le kell vennie a lényről egy dermesztés jelzőt.

Élet (Ősi Legendák)

Ha egy lapon ezt olvasod: „Élet X”, ez azt jelenti, hogy a lapnak ennyi „élete van”. Azaz, amikor ezt a lapot az idézési költség kifizetésével a kezedből kijátszod, rakj rá X életjelzőt. Ezeknek az életjelzőknek a számát más források nem módosíthatják (kivéve, ha egy lapra ez külön rá van írva). Ahányszor ez a lap kikerülne a játékból vagy gazdát cserélne, és még van rajta életjelző, akkor vegyél le róla egy életjelzőt, és a lappal nem történik semmi, kivéve, hogy ha a gyűjtőbe kerülés ÉP vesztéstől történne, akkor max. ÉP-re gyógyul; ha valamilyen jelzőknek köszönhetően (pl. méreg), kerülne a gyűjtőbe, akkor vedd le róla ezeket a jelzőket is egyúttal. De ha pl. a lény egyszerre halna meg méregtől és csökkentenék jelzők az ÉP-jét nullára, akkor ez 2 életébe kerül. A jelzők megmentenek a kényszerített áldozástól is, de ha a lapot idézési költség vagy lap hátránya miatt kell feláldoznod, akkor nem mentik meg, és továbbra is feláldozhatsz egy szörnyet komponensért. Egyetlen másik eset van, amikor az életjelzők nem segítenek: ha egy lényt direkt sebző képességgel vagy a harc ütés fázisában ölnek meg, akkor az életjelzők nem védik meg. Az életjelzők az előkészítő fázisban is működnek.

ÉP feláldozása

Bizonyos hatások feltétele, hogy egy vagy több ÉP-nket feláldozzuk. Ez nem számít sebződésnek, tehát Gran’Darral és más hasonló, sebződést megakadályozó hatással nem küszöbölhető ki. Persze gyógyító lapokkal az így elvesztett ÉP továbbra is visszanyerhető.

Feláldozás

Vannak lapok, amelyek kijátszásának, vagy képessége használatának feltétele, hogy egy lapot fel kell áldoznunk. Ilyenkor ezt a lapot a gyűjtőbe kell dobni akkor is, ha a lap vagy hatás létrejöttét megakadályozzák, és semmilyen módon nem lehet megmenteni. Az így feláldozott lényért senki nem kap szörnykomponenst. Ha az adott lap nem kerülhet a gyűjtőbe, akkor ezt a lapot nem áldozhatjuk fel. Amikor egy testrésszel egy galetkit érő varázslatot vagy hatást megakadályozunk, az is a testrész feláldozásának számít.

Feltámad (Rhatt Fénykora)

A lénynek ez a képessége akkor működik, ha a lap a gyűjtőben van. Az ilyen lényt az idézési költség kifizetésével kijátszhatod a gyűjtődből is a fő fázisodban.

Forrás (Ősi Legendák)

A varázslatokat és hatásokat az egyszerűség kedvéért a továbbiakban összefoglalóan forrásnak hívjuk.

Hegymélyi (Rúvel hegy)

Ha egy lényen a ikont látod, az azt mutatja, hogy a lény a hegymély lakója. Ez önmagában semmit sem jelent, nem is speciális képesség vagy hátrány, hanem olyan tulajdonsága a lapnak, mint pl. a ikon vagy az altípus (de ez nem altípus!) Ha egy varázslaton látod ezt a jelet, az azt jelenti, hogy ez egy hegymélyi mágia lap, vagyis kijátszási feltétele, hogy hegymélyi lényed legyen játékban. A lénynek nem kell aktívnak lennie.

Helyszínek (Létsíkok, Régmúlt)

Egyszerre csak egy helyszín lehet játékban, ha bárki kirak egy másikat, az előző azonnal a gyűjtőbe kerül. Helyszínre ezen kívül semmilyen más lap vagy jelző nincs semmilyen hatással, kivéve azokat, amelyekre ez külön rá van írva. Tehát nem lehet gyűjtőbe küldeni olyan lappal sem, ami minden vagy célpont lapot küld a gyűjtőbe (pl. Világégés, Kataklizma), nem lehet passzivizálni, kézbe visszavetetni, kijátszási költségét növelni vagy csökkenteni stb., kivéve speciálisan erre szolgáló lappal. A létsíkok kijátszási költségében általában szörnykomponens, építő és VP is szerepel. A költségben a kijátszó minden szörnykomponenst helyettesíthet 2 ÉP feláldozásával. A helyszínek aktívan kerülnek játékba, idézési költségük a különböző költségek összege (de mivel általában az idézési költségre hivatkozó lapok nem hatnak rájuk, ezek szempontjából olyanok, mintha ott sem lennének). Helyszínekből ugyanúgy maximum hármat lehet a pakliba rakni, mint más lapokból, azonban a húzás fázisában minden játékos, akinek van még helyszín a paklijában, 2 VP elköltésével kikereshet egy helyszínt a paklijából. Ez húzás helyett történik, csak akkor tehető meg, ha van húzás fázisa, s ha többet húz, akkor az első lap húzása helyett. A kikeresett helyszínt meg kell mutatnia (nem köteles előre bejelenteni, hogy milyen helyszínt keres), majd kézbeveszi; ezután a paklit meg kell keverni. Helyszínt csak akkor próbálhatsz előkeresni, ha van is a paklidban. (A precíz versenyszabályok kedvéért: ha egy játékos bizonytalan, hogy van-e helyszín még a paklijában, a gyűjtője, az asztalon levő lapok és paklilistája alapján egyértelműen eldöntheti. Ha nincs helyszín, és ennek ellenére keresett, az ugyanolyan etikátlan manővernek számít, mintha csak úgy elkezdte volna nézegetni a pakliját.) A helyszínek általában mindkét játékosra és azok lapjaira hatnak, ez kiderül a fogalmazásból is (pl. minden repülő lény kap +1 sebzést és +1 ÉP-t). A sík esetleges aktivizálást kívánó képességét azonban csak a gazdája használhatja.

Horgony (Aranyforrás)

Ha egy lapon ezt az ikont látod , az azt jelenti, hogy a lapot semmilyen módon nem lehet a játékból kézbe visszavetetni (pl. Molgan, Káosztornádó stb.) A horgony speciális képesség, amely passzívan is működik (még épületeknél is).

Idézési, kihozási költség

A VP-k, szörnykomponensek ill. építő lények száma, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a lapot a kezünkből az asztalra tudjuk rakni. A kihozási költség soha, semmilyen módosítónak köszönhetően nem mehet 0 alá (tehát nem fogsz VP-t kapni azért, mert kijátszol egy varázslatot). Ha a lap szövegében az szerepel, hogy további VP-t kell elkölteni, akkor ez is része az idézési költségnek.

Célszerű megkülönböztetni ún. alap és módosított idézési költséget. Alap idézési költség az, amiről az előbbiekben beszéltünk, azaz a lap bal felső sarkában szereplő szám. Amennyiben itt X szerepel, akkor a lap szövegének megfelelően helyettesített érték. Ha pedig ? található a kártyán, akkor a lehető legkisebb érték.

A módosított idézési költség az alap idézési költségnek a játékban levő lapokkal (pl. Varázsszél) módosított értéke.

A legtöbb esetben, ha egy lap az idézési költségre hivatkozik, akkor az alap idézési költséget kell figyelembe venni, kivéve azoknál a lapoknál, ahol ez külön meg van említve.

Időleges hatás (Aranyforrás)

Azt jelenti, hogy a lap sikeres kijátszása után tegyél rá X darab „időleges” jelzőt, majd minden előkészítő fázisodban vegyél le egyet. A „hatás” csak akkor működik, ill. akkor használhatod, ha a lapon van időleges jelző. Az időleges hatás jelző-csökkentése csak akkor működik, ha a lap egyébként is kifejti hatását, tehát nem kell jelzőt leszedni passzív lapok esetében (kivéve a lényeket), ill. pl. bűbáj-semlegesített bűbájnál. A jelzők száma más lapokkal szabadon növelhető ill. csökkenthető.

Időleges költség (Sötét Kor)

Ha egy lap leírásában ezt látod: Időleges költség, X: „költség” – ez azt jelenti, hogy kijátszáskor tégy rá X jelzőt, és minden előkészítő fázisodban, ha jelző van rajta, fizesd ki a „költség”-et vagy a lapot fel kell áldoznod. Ezután végy le róla 1 jelzőt (persze csak ha nem áldoztad fel). Az Időleges költség egy hátrány.

Izom (Ébredés)

Ha egy lény lapon ezt olvasod: Izom: X, ez azt jelenti, hogy a lény sikeres kijátszása után eldobhatsz max. X darab lapot a kezedből a Semmibe, és ekkor a lény kap X darab izomjelzőt, ami +1 sebzést és +1 ÉP-t jelent – kalandozóknál pedig szintlépést. Ha egy izomjelzős lény kikerül a játékból – kivéve nem kényszerített áldozástól –, vagy kikerül tulajdonosa irányítása alól, minden egyes izomjelzőért eldöntheti a gazdája, hogy húz egy lapot, vagy kap 1 VP-t. Ha egy lényen több izomjelző is van, egyszerre kell eldöntened (még az első húzás előtt), hogy mennyiért húzol lapot, és mennyiért akarsz VP-t kapni. Az, hogy a lénynek Izom képessége van, egy speciális képesség, amely csak kijátszáskor érvényesül (lehetővé teszi, hogy lapokat dobva izomjelzőket tégy rá.). Ezután az Izomjelzők már önállóan fejtik ki hatásukat, tehát akkor is működnek, ha a lény elveszti képességeit. Olyan lényen is kifejti hatását az izomjelző, amelynek nincs Izom képessége. Az izomjelző képessége az előkészítő és a gyógyulás fázisban is működik. Az izomjelzők száma más lapokkal szabadon változtatható. Természetesen azok a lapok, melyek a laphúzást vagy a VP kapást módosítják vagy letiltják, hatnak az izomjelző képességére is.

Játékba kerül

Ha egy lap az asztalra kerül, akár kézből, akár közvetlenül a gyűjtőből, vagy a pakliból, illetve a jelzők esetén a „semmiből”, azt mondjuk, hogy játékba kerül.

Jelző

Két típusuk van. Az első a lapokra tett jelzők. Amikor egy hatásnál az olvasható: „rátehetsz egy jelzőt” vagy „tegyél rá egy jelzőt”, akkor a lapra rá kell tenni valamit (pénzdarab, kavics, gyufa, esetleg egy előre kikészített, bizonyos típusú lap stb.), ami jelzőként használható. Ha azt látod, hogy levehetsz X jelzőt, ahol X egy szám, ez azt jelenti, hogy ha legalább annyi jelző van a lapon, akkor X-et eltávolítva történik valami. Ha azt látod, hogy levehetsz bármennyi jelzőt, akkor ez 0 is lehet. Ha egy lény a gyűjtőbe kerül, az összes jelző lekerül róla. A különböző hatások vagy lapok által felrakott jelzők nem helyettesíthetők egymással.

Az önálló jelzők általában lényt jelölnek. Az ilyen jelzők játékba hozatala nem számít lap kijátszásának, de lény megidézésének igen. A rendes lényekkel ellentétben sosem kerülnek a gyűjtőbe, ha elpusztulnak kikerülnek a játékból, tehát nem lehet pl. feltámasztani v. visszavenni őket. A jelzők idézési költsége 0. A jelzők nem számítanak lapnak, kivéve, ha egy kártya mást nem diktál.

Jutalom, Kárpótlás (Sötét Kor)

Ha egy lapon azt látod: Jutalom: X ÉP, ez azt jelenti, hogy ha ez az asztalon levő lap ellenfeled varázslatának vagy asztalon (esetleg gyűjtőben) levő lapjának hatása miatt kikerül a játékból (akkor is, ha kézbe kerül vissza), vagy kikerül tulajdonosa irányítása alól, akkor ez az ellenfeled X ÉP-t gyógyul. Tehát a Jutalom olyan, mint a korábban megismert Büntetés, csak itt az elpusztító nem sérül, hanem gyógyul, és ha te pusztítod el, nem történik semmi. A lapon a Jutalom mindig hátrány. Hasonlóan, ha egy lapon azt látod: Kárpótlás: X ÉP (vagy más, pl. laphúzás stb.), ez azt jelenti, hogy ha ez az asztalon maradó lap ellenfeled varázslatának vagy asztalon (esetleg gyűjtőben) levő lapjának hatása miatt kikerül a játékból (akkor is, ha kézbe kerül vissza), vagy kikerül tulajdonosa irányítása alól, akkor a lap gazdája X ÉP-t gyógyul (ill. húzhat egy lapot stb.). Ha te magad pusztítod el a lapot, nem történik semmi. A Kárpótlás a lapon egy speciális képesség. Egyik képesség sem érvényesül akkor, ha a lény harcban vagy méregtől, esetleg gyengülésjelző miatt pusztul el, de az előkészítő fázisban is működnek.

Kegy (Chara-din visszatér, Létsíkok, Árnyékhold)

Minden istennek vannak különösen kedvelt lényei (kegyencei), esetleg tárgyai, varázslatai. Ezek a lapok az adott isten Kegyét élvezik. Ezek a lapok a kehely szimbólummal vannak megjelölve. Ha egy játékos irányítása alatt ugyanabból a színből három különböző Kegy lap van, akkor istene különleges jutalomban részesíti: fő fázisa során kiválaszthat egy tetszőleges lapot a paklijából, amelynek színe ehhez az istenhez tartozik, meg kell mutatnia a többi játékosnak, és a kezébe veheti. Ezután a pakliját meg kell kevernie. Ezt a játékos egy játszma folyamán csak egyszer teheti meg.

Kényszerített áldozás

Bizonyos kártyák hatása arra kényszerít egy vagy több játékost, hogy feláldozza egy lényét. Pl. „célpont ellenfélnek fel kell áldoznia egy lényét”. Ez az ún. kényszerített áldozás. Szörnykomponens ugyanúgy jár az elpusztított lényért, mintha más módon küldted volna a gyűjtőbe, és meg lehet akadályozni testrész feláldozásával, viszont nem minősül célzott hatásnak, tehát olyan lényre is lehet használni, amely nem lehet célpont. Ezenkívül érvényes a többi szabály, ami áldozásra vonatkozik, tehát ha a lényt valami miatt nem lehet feláldozni, akkor így sem lehet.

Késleltetett hatás (Aranyforrás)

Azt jelenti, hogy a lap sikeres kijátszása után tegyél rá X darab „késleltetés” jelzőt, majd minden előkészítő fázisodban vegyél le egyet. A „hatás” csak akkor működik, ill. akkor használhatod, ha a lapon nincs késleltetés jelző. A késleltetett hatás jelző-csökkentése csak akkor működik, ha a lap egyébként is kifejti hatását, tehát nem kell jelzőt leszedni passzív lapok esetében (kivéve a lényeket), ill. pl. bűbáj-semlegesített bűbájnál. A jelzők száma más lapokkal szabadon növelhető ill. csökkenthető.

Kétféleképpen használható lapok (Sötét Kor)

Ha egy lap leírásában azt látod: kijátszhatod (pl.) általános varázslatként is, ez értelemszerűen azt jelenti, hogy kijátszáskor kell eldöntened, hogy a lapot eredeti formájában (általában lény), vagy a másikként akarod kijátszani. Ilyenkor, amíg a lap a kezedben, paklidban vagy gyűjtődben van, úgy kell tekinteni, mintha az eredeti lap lenne; onnantól kezdve, hogy kijátszod, pedig olyan lapnak, mint amiként kijátszottad. Tehát ha általános varázslatként játszod ki, akkor eszerint lehet reagálni rá, ez lesz a típusa stb.

Kétszínű lapok (Isteni Szövetség, Régmúlt)

Ezek a lapok egyszerre mindkét színűnek tekintendők: egy Elenios-Sheran lap egyszerre Elenios és Sheran lap is, hat rá minden lap, amely a kettő szín közül valamelyikre hat. A kétszínű lapok kijátszási feltétele minden esetben az, hogy legyen vagy a kezedben (ehhez meg kell mutatnod), vagy a játékban a te irányításod alatt vagy az egyik, vagy a másik színnek megfelelő lap vagy jelző. Ha valamilyen hatás megváltoztatja egy lap színét egy másikra, akkor ezzel a hatással a két szín közül az egyiket változtathatod meg. A négyszín szabály természetesen a kétszínű lapokra is vonatkozik, ha egy S-F lapot beraksz a paklidba, akkor ezzel már meghatároztad a paklid két színét.

Kikerül a játékból

Bizonyos lapoknál szerepel ez a gyűjtőbe kerülés helyett. Ha egy lap a gyűjtőbe vagy a Semmibe kerül, visszakerül a tulajdonosa kezébe vagy a paklijába, összefoglalóan azt mondjuk, hogy kikerül a játékból.

Követő (Két világ közt)

A szabálylaphoz hasonlóan nem tartozik a pakliba, csak az asztalon lehet, nem lehet kézben, pakliban vagy gyűjtőben. A követőt, ha használsz ilyet, a játék elején kell az asztalra kitenned (még a kezdeti húzás előtt) a játéktértől elkülönített helyre, de jól láthatóan, képpel lefelé. A lapjaitok felhúzása után mindketten felfordítjátok az esetleges követőtöket. Követőre csak kizárólag egy másik követő vagy szabálylap hathat, semmi más. Ne tekintsétek játékban levő lapnak sem, egyszerűen csak kövessétek, ami rá van írva, mintha szabálylap lenne. A versenyen, ha használsz követőt, ezt külön fel kell tüntetned, és ekkor a versenyen végig kötelező használnod. A pakli méretébe a követő nem számít bele, tehát enélkül kell legalább 45 lapos paklidnak lennie. Ha követőt használsz, a játék kezdetekor eggyel kevesebb lapot húzol, ez a szabálylap hátrányával és a kezdőszabállyal összeadódik. Mivel a követő nem szabálylap, ezért nem hat rá az Ősi rúna, és használhatsz együtt szabálylapot és követőt. Azonban ha valamely szabálylap miatt a játék kezdetekor egyáltalán nem húzol lapot, akkor emellett nem használhatsz követőt!

Közös képesség (Rúvel hegy)

Azt jelenti, hogy a lapnak ezt az aktiválást kívánó képességét nem csak a lap gazdája használhatja, hanem bármely játékos. Ha egyéb korlátozás nincs a lapon, akkor bárki, bármikor (természetesen az előkészítő fázist kivéve) azonnali hatásként használhatja a képességet, az időzítési szabályokat betartva.

Lapáldozás (Ezüsthajnal, Rúvel hegy)

Ha egy lap idézési költségében a csepp ikont látjátok, benne egy számmal, akkor az azt jelenti, hogy a lap idézési költségének része ennyi lapod vagy jelződ feláldozása az asztalról. Passzív lapot vagy jelzőt is lehet áldozni, de csak önálló jelzőt; tehát pl. méregjelzőt nem. Amikor a lapot ki akarod játszani, ki kell fizetned ezt a fajta idézési költséget is, ugyanúgy, mint a VP-t, tehát ha pl. ellenvarázsolják, a feláldozott lapokat elveszted. Az idézési költséget mindig egyszerre kell kifizetned, tehát ha egy lap kijátszásához építő és áldozat is szükséges, nem áldozhatod fel azt a lényt, amelyiket bepasszivizáltad. Viszont a feláldozott lapok is egyszerre, a költség kifizetésekor kerülnek gyűjtőbe, tehát pl. feláldozhatod így egy lényedet, és a lényen levő Óriáserőt is ugyanannak az áldozós lapnak a kijátszásához. Ha valamilyen lap az idézési költségre hivatkozik, akkor tárgyaknál 1 áldozást 1 szörnykomponensnek, épületeknél 1 építőnek, más lapoknál 3 VP-nek számolj. Tehát pl. egy 4 áldozásba és 4 VP-be kerülő lény idézési költsége 16-nak számít pl. Szörnybűvölés szempontjából. Egy 3 áldozást és 1 VP-t kívánó varázslatot 10 VP-ért lehet Manacsapdázni. Még egy apró megkötés: bármilyen módon kővéváltoztatott lényt nem áldozhatsz fel ilyen módon (és természetesen olyan lapot sem, amelyre az van írva: nem áldozhatod fel). A feláldozott lényekből szörnykomponens senkinek sem jár. Ha egy lap idézési költséget növel vagy csökkent, akkor ez sohasem az áldozásra vonatkozik, hanem a lap egyéb idézési költségére (általában tárgyaknál szörnykomponens, épületeknél építő, más lapoknál VP), kivéve, ha az adott lapon ez külön fel van tüntetve (pl. minden áldozó idézési költségű lapod kijátszásakor eggyel kevesebbet kell áldoznod). Tehát egy 2 áldozásért és 0 VP-ért kijövő lényed idézési költsége nem változik akkor sem, ha játékban van egy lap, amely a lények idézési költségét 2 VP-vel csökkenti.

Lapok elpusztítása

Ha a megsemmisül, elpusztul, meghal, leszed szavakat látod egy hatásnál, az azt jelenti, hogy azt a lapot a tulajdonosának a gyűjtőjébe kell rakni. Ha egy lény halálát ÉP veszteség okozza, és a szöveg nem mondja ki specifikusan, hogy a lap a gyűjtőbe kerül, akkor lehetőség van a lény regenerálására, ÉP-jének növelésére.

Lapok gazdája, tulajdonosa

Ha valaki egy bűbájt vagy testrészt az ellenfél egy lapjára rak, akkor annak a gazdája továbbra is ő marad. Tehát ha az ellenfél galetkijére rakok egy testrészt, azt a testrészt csak én áldozhatom fel a galetki megmentésére, ha akarom. Az összes többi lap gazdája az a játékos, akinek az oldalán (térfelén) van a lap. Ha egy olyan lap cserél gazdát, amelyen valamilyen rátett lap van, akkor a rátett lap gazdája is az új játékos lesz. Egy lap tulajdonosának azt a játékost nevezzük, akinek a paklijában a lap a játék elején volt. Ha a játék folyamán egy lap gazdát cserél, ne felejtsd el a játék végén visszaadni az eredeti tulajdonosának! (Kivéve azt a lapot, amelyet tétként elnyertél.)

Lapok hatásköre

Ha egy lapon egy hatásnál birtokosjelzőt találsz (köröd, fázisod, lapod), akkor az csak a lap kijátszójára vonatkozik. Ha nincs ilyen, és a szövegből nem derül ki más (pl. az ellenfeled vagy ellenfeleid köre) akkor mindenkire. Ha egy hatásnál a „célpont” szót látod, az egy általad választott dolgot jelent.

Lapok kijátszása, kézből kijátszás

Játékban levő lapok azok, amelyek az asztalon (de nem valamelyik játékos paklijában, gyűjtőjében vagy kezében) vannak. Lap kijátszása az, amikor bármilyen módon egy lapot a játékba hozunk (akár hatás eredményeképp). Kézből való kijátszás az, amikor egy lapot a kezünkből kijátszunk (akár hatás eredményeképp). A vízió és feltámadás is kézből kijátszásnak tekintendő. Mi a különbség illetve hasonlóság a kettő között?

1.) A kézből kijátszott lapokra lehet reakció varázslatokkal reagálni, az egyéb módon kijátszottakra nem.

2.) Bizonyos hatások azt mondják, hogy „ha egy lapot a kezedből játszol ki.” Ezek a hatások értelemszerűen a második esetben sülnek csak ki.

3.) Mindkét esetben létrejönnek a kijátszáskor létrejövő képességek, kivéve ha a lap ezt másképp diktálja.

Bizonyos lapoknál az szerepel, hogy tekintsd úgy, mintha a kezedből játszottad volna ki (pedig valójában a gyűjtőből játszottad ki, vagy egyéb módon, egy hatás eredményeképp került játékba). Ez azt jelenti, hogy ezekre a lapokra lehet reagálni reakció varázslatokkal. Azok a hatások viszont, amelyek azt mondják, hogy „ha egy lapot a kezedből játszol ki”, nem sülnek ki ilyenkor. Minden olyan lap, amivel a gyűjtőből varázslatokat játszol ki, ebbe a kategóriába tartozik, akkor is, ha esetleg a lapra ez nincs ráírva. Ilyen lapok pl. a Rhatt papja, El Miacchi, A csodák kútja stb.

Lapok eldobása

Lap eldobásának nevezzük, amikor egy lapot a gyűjtőbe helyezel. Ha nincs meghatározva, hogy honnan, akkor a kezedből kell eldobni a lapot, természetesen csak akkor, ha van a kezedben lap. Ha nincs külön feltüntetve a dobás módja (pl. véletlenszerűen kell dobni), akkor te választhatsz, hogy mit dobsz.

Legendás képesség (Legendák Völgye)

Bizonyos lapokon látni fogod a ikont. Ezek a lények általában rendelkeznek egy ún. legendás képességgel. A lény legendás képessége csakis akkor működik, ha játékban van olyan lap, amely lehetővé teszi, hogy a legendás képességek működjenek, mint pl. a Legendák Völgye vagy az Öreg vazallus. A legendás ikon nem altípus.

Lény

Lényeknek nevezzük összefoglaló néven az avatárokat, galetkiket, torzszülötteket, szörnyeket és kalandozókat.

Lény gyógyulása, regenerálódása

Olyan hatás, amelynek során a lény aktuális ÉP-je (és csak az) megnő. Ilyenkor a lény aktuális ÉP-je nem nőhet a lehetséges maximum (kártyán levő ÉP és az ezt megváltoztató hatások összege) fölé.

Lények helye (Víziók)

Ha lényt játszol ki, vagy mozgatsz az őrposztod és a tartalékod között, meg kell határozni a helyét (vagyis, hogy melyik lény van a balszélen, melyik mellette, és így tovább, egészen a jobb szélső lényig). Mindenkinek a lényeit jól látható sorrendbe kell csoportosítania (elöl az őrposzt, hátul a tartalék, és ezeken belül jól látható a lények helyzete.) Ha a rengeteg lény miatt ez nem megvalósítható, akkor szóban kell kiegészíteni (pl. balszélen a Bohócmoladom, azután 113 db. Chara-din fatty, majd Okulüpaj, aztán megint 87 fatty.) A lények egymáshoz képesti helyzetét a lény kijátszásakor határozod meg (pl. berakom a tartalékba a Gitonga és a Drasmólyom közé), és kizárólag a csere fázisban módosíthatod. Ilyenkor az őrposztban és a tartalékban levő lények helyzetét is szabadon lehet változtatni.

Ha egy lényen az alábbi szöveget látod: „ : képesség”, ez azt jelenti, hogy a tőle balra levő lények kapják meg ezt a képességet (tehát ha a tartalékban van, akkor az ott balra levők, ha az őrposztban van, akkor az ottaniak). Saját maga nem kapja meg a képességet. Hasonlóan működik a „ : képesség” is, csak ez értelemszerűen a tőle jobbra levő lényeket segíti.

Megöl egy lényt

Egy lényről akkor mondjuk, hogy megölt egy másik lényt, ha legalább 1 ÉP-t sebzett rajta, és a célpont lény ebben a körben a gyűjtőbe kerül.

Őrző (Létsíkok)

Ha egy lényen a jel szerepel, akkor az a lény őrző. Ha őrző lény van játékban, semelyik játékos sem lehet célpontja sebző általános vagy azonnali varázslatnak.

Ősmágia (Legendák Völgye)

A ikon jelzi. Amennyiben nincs olyan szabálylapod, követőd vagy forrásod játékban, amely idézési költséget módosít, az ősmágiás lapoknak az idézési költségét semmilyen szabálylap, követő vagy forrás nem növelheti. Az ősmágia nem altípus.

Párbaj (Ősi Legendák)

Bizonyos lapokon ez szerepel: Párbaj: X. Ha van ilyen lap a kezedben, akkor a köröd fő fázisában, körönként egyszer párbajozhatsz. Bejelented, hogy párbajozol, elköltesz 1 VP-t (ha nincs VP-d, nem kezdeményezhetsz párbajt), és különraksz egy párbajos lapot a kezedből (még nem kell megmutatnod). Az ellenfél, ha van párbajos lapja, és akarja, kiállhat párbajozni, ekkor ő is különrak egy párbajos lapot a kezéből, majd egyszerre megmutatjátok. Ha nincs párbajos lapja, vagy nem akar kiállni, akkor automatikusan elvesztette a párbajt (természetesen ilyenkor is meg kell mutatnod a lapodat), egyébként egyszerre megmutatjátok a lapokat, és akién nagyobb a párbaj érték, az nyert. A nyertes választása szerint sebezhet 3 ÉP-t, vagy gyógyíthat 4 ÉP-t célpont játékoson. Ha a két szám egyenlő, az eredmény döntetlen, nem történik semmi. Ezután a párbajban résztvevő lapok a Semmibe kerülnek. A párbaj sebzése ill. gyógyítása ugyan önálló cselekedet, de nem számít sem lapkijátszásnak, sem forrásnak, nem lehet más lapokkal drágítani, erősíteni, semlegesíteni, de természetesen az így okozott sebzést is ugyanúgy begyógyulhatod, mint bármi mást.

Passzivizálás

Az őrposztban levő lényeket semmilyen módon nem lehet passzivizálni. Ha egy lap egy lényt passzivizál, akkor annak nem lehet célpontja őrposztban levő lény. Természetesen ha a lap nemcsak passzivizál, hanem a tartalékba küld, és úgy passzivizál, akkor lehet célpontja őrposztban levő lény. Passzív lap is lehet célpont, akkor is, ha tartalékban van. Passzív tárgy, bűbáj, szakértelem és épület nem fejti ki hatását. Ha valamilyen kártya mást nem diktál, ezek is a többi laphoz hasonlóan aktivizálódnak a gazdájuk következő előkészítő fázisában. Vigyázat, rátett lapokat nem lehet passzivizálás célpontjául kijelölni (pl. testrész, bűbáj lényre). Ha a rátett lap hordozóját passzivizálják, attól a rátett lap nem válik passzívvá, tehát pl. egy Átkozott bőr hatása nem múlik el arra az időre, amíg célpontja passzív.

Pulzáló lapok (Sötét Kor)

Ha egy lap altípusában azt látod, hogy pulzáló a lap, akkor ez azt jelenti, hogy van egy olyan speciális képessége (esetleg hátránya), amely pulzál, vagyis változik ill. változtatható. Ilyenkor a lap leírásában szerepel, hogy mit csinál 0, 1 (esetleg 2 vagy 3) pulzáló jelző esetén. A lap kijátszásakor nincs rajta pulzáló jelző, vagyis a lap speciális képessége alapból a 0 jelző szerint működik. A lap váltása azt jelenti, hogy ráteszel 1 pulzáló jelzőt, ill. ha már maximális számú van rajta, leveszed mindet. (A maximális itt azt jelenti, hogy ha a leírásban pl. „2 jelző:” a legtöbb, ami szerepel, és már 2 jelző van rajta, akkor leveszed mindet.) A váltásnak lehet költsége, vagy automatikus. Ha nincs külön feltüntetve, a váltást csak a saját körödben, körönként egyszer végezheted. Ha nincs külön feltüntetve, a pulzáló lapot csak a lap gazdája válthatja. Természetesen a lapnak lehetnek más speciális képességei ill. hátrányai, ezek nem fognak változni.

Sebez célponton (lényen, építményen vagy játékoson)

Akkor mondjuk ezt, ha a célpont legalább 1 ÉP sebzést szenved el, amit ez a lény okozott.

Sebzés, Életpont - alap, aktuális

A lények Sebzése ill. Életpontja a kártya alsó részére írt két szám, amit más kártyák hatásai megváltoztathatnak. Megkülönböztetünk alap, maximális és aktuális ÉP-t illetve sebzést.

A lény alap ÉP-je ill. sebzése mindig az eredetileg a kártyára írt szám.

A lény ÉP-je ill. sebzése mindig az, amennyi a kártyára van írva, de ebből levonva vagy ehhez hozzáadva más kártyák hatásait. Pl. egy 2-es SB-jű lénynek, amelyen van egy Tüskés karom testrész (+2 sebzést ad), a sebzése 4.

A lény ÉP-jét az egyértelműség kedvéért sokszor hívjuk max. ÉP-nek vagy max. lehetséges ÉP-nek is. Pl. az Arhomad varangyod ÉP-je a te körödben 3, az ellenfélében – a védekezés bónusz miatt – 4. Ha az Arhomad varangy sebződik kettőt, attól még az ÉP-je nem változik, csak az aktuális ÉP-je.

A lény aktuális ÉP-jének az ebben a körben őt ért sebződésekkel együtt kalkulált ÉP-jét nevezzük. Így pl. egy 3 ÉP-s lénynek, akin az adott körben 2 ÉP-t sebeztek, az aktuális ÉP-je 1. Ha egy lény ÉP-je csökken, akkor egyben aktuális ÉP-je is csökken.

Példa. Ha egy Vastag bőrrel (+3 ÉP) felszerelt, alapban 2 ÉP-s galekin kettőt sebeznek, és ezután megsemmisítik a Vastag bőrt, a galetki meghal.

Ne feledjük, hogy az életben maradt lények aktuális ÉP-je a kör végén felmegy a maximumra a Gyógyulási fázisban.

Semmi (Árnyékhold, Aranyforrás)

A Semmi egy új fogalom, bevezetése újabb mélységet ad a játéknak, és ellensúlyozni tud erős, gyűjtőre építő paklikoncepciókat. A Semmi egy új kupac a gyűjtő mellett. Bizonyos kártyák hivatkoznak arra, hogy lapok a Semmibe kerülnek. Ez alapvetően olyan, mint a gyűjtő, tehát a Semmibe kerülő lapok is kikerülnek a játékból, de a Semmiben levő lapok nem számítanak gyűjtőben levőnek (pl. Notermanthi, Temető és egyebek szempontjából), és a legfontosabb: a Semmiből soha, semmilyen módon nem kerülhet ki lap. Tehát se játékba, se gyűjtőbe, se pakliba, se kézbe, egyáltalán sehova (ha befejezted a játékot, akkor persze elrakhatod). Ha az asztalról egy lény a gyűjtő helyett a Semmibe kerül, ugyanúgy jár érte szörnykomponens, mintha a gyűjtőbe került volna, és amikor egy lap a Semmibe kerül, ugyanúgy létrejönnek azok a hatások is, amelyek egy lap gyűjtőbe kerülésekor működnek (úgy kell tekinteni, mintha a lap a „gyűjtő érintésével” kerülne a Semmibe).

Semmizés (Káoszkatlan)

A hatszög jel (nekronnak is szoktuk nevezni) a Semmizős idézési költséget jelöli, amely egy újfajta erőforrás a VP, a komponens, az áldozás és az építő mellett. A Semmizős idézési költséget úgy kell fizetni, hogy lapokat raksz át a paklid tetejéről a Semmibe – annyiszor 4 lapot, amennyi a költség. Pl. a hatszögben egy 2-es azt jelenti, hogy a lap kijátszásához 8 lapot kell a paklid tetejéről a Semmibe rakni. Ha nem tudod a teljes idézési költséget kifizetni, a lapot nem játszhatod ki. Ha egy lap az idézési költségre hivatkozik, egyszerűen a hatszög jelben levő számot tekintsd. A Semmizős lapok nem számítanak VP-ért jövő lapoknak, akkor sem, ha az idézési költségükben VP is szerepel. Ez utóbbi esetben vegyes idézési költségű lapoknak hívjuk őket, idézési költségük a két költség összege. Pl. a hatszögben egy hármas és a varázspont jelben egy egyes költségért jövő lap idézési költsége 4. FONTOS: Az első 3 körben körönként maximum egy olyan lapot játszhatsz ki, amelynek költségében csak Semmizés szerepel.

Szabálylapok (Ezüsthajnal)

A szabálylapok nem tartoznak a pakliba, csak az asztalon lehetnek, nem lehetnek kézben, pakliban vagy gyűjtőben. A szabálylapot, ha használsz ilyet, a játék elején kell az asztalra kitenned (még a kezdeti húzás előtt), a játéktértől elkülönített helyre, de jól láthatóan, képpel lefordítva. A lapjaitok felhúzása után mindketten felfordítjátok az esetleges szabálylapot. Szabálylapra csak és kizárólag egy másik szabálylap hathat, semmi más. Nem kell játékban levő lapnak sem tekinteni, egyszerűen vegyétek úgy, mintha a Hatalom Kártyái egyik szabálya megváltozna. A szabálylapok nem tartoznak istenekhez. Egy paklihoz legfeljebb egy szabálylap tartozhat, de ez nem kötelező. Versenyen a paklilista mellett fel kell tüntetni, használsz-e szabálylapot, s ha igen, milyet. Ezt az adott versenyen nem változtathatod meg, tehát a kiegészítő paklidba nem rakhatsz szabálylapot, és a szabálylapot akkor is kötelező használnod, ha már elment tőle a kedved. A pakli méretének korlátjába sem számít bele a szabálylap, tehát a versenyen e nélkül kell legalább 45 laposnak lennie a paklidnak. A szabálylap használatának hátránya: aki szabálylapot használ, a játék kezdetekor eggyel kevesebb lapot húz. Ez a kezdőszabállyal összeadódik.

Szingularitás (Ősi Legendák)

A szingularitások kijátszási feltétele, hogy abban a körben nem játszottál ki lapot a kezedből. Ha egy szingularitást sikeresen kijátszottál, abban a körben már nem játszhatsz ki újabb lapot a kezedből.

Szkritter (Ébredés)

A szkritter egy lénycsoport altípusa. Azonban ezen felül több is ennél. Minden, szkritter altípusú lényre a következő szabály vonatkozik: Bármikor, amikor azonnali hatást használhatnál, elkölthetsz 1 VP-t, hogy egy szkritter lapodat az asztalról visszavedd a kezedbe. Mindemellett az, hogy egy lap szkritter, továbbra is csak egy altípus, nem pedig képesség.

Támadó lények

Támadó lényeknek nevezzük azokat a lényeidet (a te körödben), amelyeket a Harci fázisban támadásra kijelölsz.

Újrahasznosítás (Rhatt Fénykora)

Ha sikeresen kijátszol egy lapot, amely ezzel a képességgel rendelkezik, kiválaszthatsz max. X lapot egy célpont gyűjtőből, és ezeket tulajdonosuknak vissza kell kevernie a paklijába. Minden így visszakevert lap után 1 ÉP-t gyógyulsz.

Védekezési bónusz

Az ellenfél körében minden lénynek +1 SB-je és +1 ÉP-je van (beleértve a tartalékban levő, akár passzív lényeket is), kivéve ha valamely kártya hatása mást nem diktál.

Vízió (Víziók)

Ha egy lapon a „vízió” altípust látod, akkor az egy vízió lap. Az ilyen altípusú lapok az alábbi tulajdonságokkal bírnak:

1) Kijátszhatod őket a gyűjtődből is, ugyanúgy, mintha a kezedből játszanád ki. Tehát ki kell fizetned az idézési költséget (ha valami módosítja, akkor azt), teljesíteni a kijátszási feltételt, ha van, és minden szempontból kézből kijátszásnak minősül az esemény (pl. Majd legközelebb a kezedbe küldi vissza, lehet ellenvarázsolni, stb).

2) Egyfajta vízió lapból (ugyanolyan nevűből) egy körben csak egyet játszhatsz ki, akár kézből teszed ezt, akár gyűjtőből, függetlenül attól, hogy sikeresen vagy sikertelenül játszottad ki.

3) Ha a kör végén játékban van egy vízió lap, akkor az mindenképpen a gyűjtőbe kerül. Ha ez a lap lény volt, és van benne szörnykomponens, akkor ezt az ellenfél megkaphatja. A vízió altípus, nem speciális képesség, ezért a vízió tulajdonság nem vehető el és nem adható át semmilyen módon.